Wiersze w Metrze 2017
Date
Wtorek 01 Mar 2016 do Czwartek 31 Mar 2016

1 marca rusza kolejna, szósta już edycja „Wierszy w metrze“. Przez miesiąc codzienna podróż metrem zyska nowe, poetyckie oblicze, dając okazję do zatrzymania się i zastanowienia nad naturą poezji, człowieka i otaczającego go świata. Głównym organizatorem wydarzenia jest Europejskie Stowarzyszenie Narodowych Instytutów Kultury EUNIC Warszawa. Projekt jest finansowany przez Miasto Stołeczne Warszawa.

W tegorocznej kampanii prezentowane wiersze pochodzą z dwudziestu krajów Europy, od Hiszpanii i Cypru aż po Szwecję i Norwegię. Nie zabraknie też poezji polskiej. Wyboru poetów i wierszy dokonywały instytucje kultury zrzeszone w EUNIC Warszawa, a także m.in. Fundacja im. Wisławy Szymborskiej, kapituła konkursu Europejski Poeta Wolności i Stowarzyszenie Tłumaczy Literatury.

Motywem przewodnim tegorocznej edycji jest natura rozumiana niezwykle szeroko i w pewnym sensie filozoficznie - nie tylko otaczająca nas przyroda, ale również natura rzeczy, miasta, jego specyficzny dla każdej metropolii rytm dający się odnaleźć również w wierszach, natura relacji międzyludzkich i każdego człowieka jako oddzielnego bytu. 

Wiersze prezentowane będą w marcu w wagonach metra na specjalnie przygotowanych naklejkach i City Info TV, a także na peronach w postaci bilbordów oraz citylightów. 21 marca podczas Światowego Dnia Poezji będziemy mogli posłuchać wierszy również w radio. Dzięki wsparciu radiowej Trójki co godzinę, tuż po serwisach informacyjnych, radiowy eter opanuje poezja. W akcję włączyło się także kilka warszawskich kawiarni, w których w Dzień Poezji do kawy zostaną dodane wiersze.

W trakcie wydarzeń zaplanowanych na 21 marcaŚwiatowy Dzień Poezji – zaplanowano wiele ciekawych inicjatyw. W ramach spotkań będzie organizowany speed dating z poetami z 10 europejskich krajów, a także czytanie wierszy (więcej informacji wkrótce).

Aby poznać wszystkie wiersze tegorocznej edycji, a także ich autorów i tłumaczy, wystarczy odwiedzić stronę www.wierszewmetrze.eu. Na stronie internetowej tradycyjnie przeprowadzony zostanie także konkurs Haiku dla Warszawy, którego poprzednie edycje cieszyły się ogromnym powodzeniem. Wszystkie wiersze w formie antologii będą do pobrania ze strony projektu po zakończeniu kampanii w metrze. (więcej informacji wkrótce).

Podczas poprzednich edycji projekt dotarł do ponad miliona osób podróżujących metrem, korzystających z internetu i uczestniczących w specjalnie przygotowanych wydarzeniach towarzyszących. Głównym celem inicjatywy jest popularyzowanie twórczości europejskich poetów oraz umożliwienie obcowania z poezją w nieoczywistym miejscu.

Dlaczego w metrze?

Miasto to przestrzeń dynamiczna, w której ludzie cały czas przemieszczają się w ciągu dnia z jednego punktu do drugiego. W dużych aglomeracjach doskonałym łącznikiem komunikacyjnym jest metro. Pozbawiona ciekawych widoków za oknem podziemna trasa, zmusza podróżnych do zainteresowania się zawieszonymi w metrze plakatami i informacjami. Podczas Wierszy w metrze, literatura opanowuje miejsce przeznaczone na komunikat reklamowy – wybudza odbiorcę z codziennej rutyny i pozwala na chwilę niekomercyjnej refleksji, na chwilę zadumy, na odbycie lirycznej podróży do świata współczesnej poezji oraz wgłąb własnej wyobraźni i wrażliwości.

Organizatorzy:

Europejskie instytuty kultury i działy kulturalne ambasad zrzeszone w EUNIC Warszawa: Austriackie Forum Kultury, Czeskie Centrum, Ambasada Cypru, Duński Instytut Kultury, Ambasada Finlandii, Przedstawicielstwo Generalne Rządu Flandrii, Instituto Cervantes, Ambasada Królestwa Niderlandów, Ambasada Irlandii, Ambasada Litwy, Ambasada Malty, Goethe-Institut, Camões I.P., Rumuński Instytut Kultury, British Council 

oraz

Centrum Kultury Tureckiej – Instytut Yunus Emre, Europejski Poeta Wolności, Fundacja im. Wisławy Szymborskiej, Stowarzyszenie Tłumaczy Literatury. 

Partnerzy:

AMS, Polskie Radio Program Trzeci

Projekt finansowany przez  MIASTO STOŁECZNE WARSZAWA

O Wierszach w metrze

W 2008 roku, z inicjatywy Instytutu Książki i British Council w Warszawie, powstał pomysł unikatowej inicjatywy kulturalnej w przestrzeni miejskiej. Projekt miał na celu propagowanie współczesnej poezji europejskiej i nazwany został Wiersze w metrze. 

Pierwowzorem pomysłu umieszczania poezji w metrze jest cykliczny projekt o nazwie Poems on the Underground, który od 1986 roku odbywa się w Londynie. Podobne kampanie prowadzone są lub były także m.in. w Dublinie, Paryżu, Nowym Jorku, Barcelonie, Sztokholmie, Brukseli, Stuttgarcie i Moskwie.

 O EUNIC

Stowarzyszenie European Union National Institutes for Culture – to stowarzyszenie narodowych instytutów kultury krajów Unii Europejskiej, opierające się na wspólnym działaniu instytucji kulturalnych, wymianie doświadczeń i umiejętności oraz współpracy z lokalnymi partnerami (w tym organizacjami pozarządowymi i instytucjami kultury) oraz  Komisją Europejską.

Misją EUNIC jest promocja wartości europejskich, wspieranie kulturowej różnorodności w Unii Europejskiej i poza nią. Stowarzyszenie działa w takich sektorach jak sztuka, edukacja, wielojęzyczność, nauka i dialog międzykulturowy.

Lokalne jednostki w Polsce to EUNIC Warszawa i EUNIC Kraków, umożliwiające współpracę lokalnych instytutów kultury i polskich partnerów.

EUNIC Warszawa to 16 członków, 8 członków stowarzyszonych i 15 instytucji zaprzyjaźnionych (mogą nimi być instytuty kultury, ambasady i lokalne, polskie instytucje kulturalne). Wśród realizowanych co roku projektów EUNIC Warszawa, które na stałe wpisały się w krajobraz miasta, warto wymienić m.in. Europejski Dzień Języków, Międzynarodowy Dzień Tłumacza czy Spoke’N’Word Festival. Ponadto EUNIC organizuje unikatowe wydarzenia, takie jak choćby międzynarodowa konferencja “Think (in) Visual Communication” (2014) czy konferencja “Europejskie rozmowy. Żydzi i holokaust w dyskursie publicznym w Europie” (2015).