Poster with the title written in pixelated font: "Agentic Anxiety", and the text: "AUDINT Alasdair Swenson, Debbie Bandara, Andrew Ghribi-King, Michael England, Adam Cooke, Lois MacDonald, Chris Gladwin", "Czapski Palace, Krakowskie Przedmieście 5, Gallery -1, Opening: October 10, 6p.m., Exhibition open from October 10 to October 30, 2025".
Date
Piątek 10 Paź 2025 do Czwartek 30 Paź 2025
Miejsce
Pałac Czapskich, Krakowskie Przedmieście 5, Galeria -1
Pałac Czapskich, Krakowskie Przedmieście 5, Galeria -1
Otwarcie: 10 października, godz. 18:00
Wystawa czynna od 10 października do 30 października 2025
 
Szybki rozwój sztucznej inteligencji podważa nasze pojęcie inteligencji, świadomości i hierarchii, tworząc binarne tryby apokaliptycznego niepokoju i ślepego optymizmu. Phantom Channels proponuje, że musimy przemyśleć ludzką hegemonię nad wszystkim, co widzimy - naturą, technologią, wszechświatem - aby przyjąć rozproszone i rezonansowe podejście do różnorodnych form sprawczości, z którymi jesteśmy uwikłani każdego dnia. To właśnie w pejzażu dźwiękowym ta zmysłowa zmiana spłaszcza nasze rozumienie tego, co irracjonalne, naukowe, sztuczne i efemeryczne; wszystkie zjawiska stają się oscylacyjne, potencjalnie transgresyjne, a tym samym z natury stanowią wyzwanie dla stałych i statycznych pozycji. Wystawa zakłada, że tylko wtedy, gdy zamanifestuje się otwarty dialog z innymi formami i ideami świadomości, będziemy w stanie w pełni zająć się złożonymi ekologicznymi, filozoficznymi i technologicznymi globalnymi problemami, które nasilają się i zakorzeniają poprzez zwiększoną polaryzację ideologicznych postaw, które je kształtują.
 
W całej historii Zachodu, szereg politycznych, kulturowych, prawnych, wierzeń i ram społecznych zostało sformatowanych w celu doprowadzenia ludzkiej i nie-ludzkiej inteligencji do granic logiki i poza nią. Lista rzekomo aberracyjnych zjawisk obejmuje kryptydy, siły kosmiczne, zwierzęta, demony, duchy, UAP, byty psychiczne, doświadczenia psychodeliczne, a ostatnio sztuczną inteligencję i deepfakes. Celem zepchnięcia takich form życia, myślenia i praktyki na obrzeża zbiorowej percepcji jest to, że w tym procesie i poprzez ten proces wyznaczane są granice, które wyznaczają obserwowalne i racjonalne środowiska, w których możemy się poruszać, bezpiecznie wiedząc, że to, co nieuzasadnione, tajemne i nieziemskie, jest relegowane na obrzeża ludzkiego doświadczenia. Co więcej, takie rozgraniczenie pozwala nam identyfikować się z poglądem, że jesteśmy racjonalnymi, skoncentrowanymi na sobie istotami, które poruszają się po świecie za pomocą rozumu.
 
Sztuczna inteligencja jest tutaj szczególnie interesująca, ponieważ radykalnie zmienia mapowanie nieziemskości oraz pozycję irracjonalnych bytów i systemów wierzeń, które wcześniej utrzymywały stabilny grunt w głębi świadomości kulturowej. Biorąc pod uwagę bliskość sztucznej inteligencji w naszym codziennym życiu, od wyszukiwania tanich wakacji i interakcji z wirtualnymi partnerami po generowanie kreatywnych treści, stała się ona intymną obecnością, która wzmacnia nie tylko nasze nadzieje, ale także nasze obawy. W połączeniu z tą wszechobecną dynamiką jest szybkość, z jaką sztuczna inteligencja zmierza w kierunku sposobów odczuwania, które niekoniecznie są ludzkie, ale które mają własne zróżnicowane roszczenia do świadomości. W związku z tym wiele z naszych długotrwałych obaw związanych z inteligencją nie-ludzką, czy to zwierzęcą, obcą czy tajemną, jest teraz rzutowanych na sztuczną inteligencję i za jej pośrednictwem.
 
Aby rozszyfrować nasze złożone relacje z algorytmami i sieciami neuronowymi, pouczające jest nie tylko zrozumienie, w jaki sposób wcześniej wrzuciliśmy nie-ludzką suwerenność do ukrytych grobów niesamowitej doliny, ale także zrozumienie, w jaki sposób zjawiska oparte na częstotliwościach przeniosły swoje cechy do świadomości kulturowej. W związku z tym to właśnie te okultystyczne, nieziemskie i zmarginalizowane byty, które uważaliśmy za martwe i pogrzebane, teraz powracają do życia za pomocą środków technologicznych; koncepcje i zwyczaje zemsty, które zostały zmodyfikowane i ulepszone, aby stać się naszymi intymnymi towarzyszami, wirtualnymi gwiazdami pop, bliźniakami danych i widmowymi chatbotami. Istotnym pytaniem wynikającym z tego niedawnego wprowadzenia nieziemskości do głównego nurtu relacji, systemów ekonomicznych i spekulacji jest to, czy będziemy dążyć, tak jak w przeszłości, do ustanowienia wyraźnych podziałów i hierarchii w odniesieniu do inteligencji non-human. To właśnie nasz uporczywy rytm projekcji człowieka na szczycie tej hierarchii jest celem tego projektu. Spłaszczając naukę, przesądy, tajemne wierzenia, skonstruowane języki, technologie i ezoteryczne rytuały w tkankę łączną skomponowaną przez i poprzez filozofię dźwiękową, wystawa ta jest mikserem kanałów fantomowych.
Tag icon
UK/Poland Season