Design Stories Warsaw
Daty: 20-21 listopada 2025 r.
Miejsce: School of Form, Uniwersytet SWPS, ul. Chodakowska 19/31, 03-810 Warszawa
Design Stories Warsaw to wydarzenie bezpłatne, ale wymagana jest rezerwacja za pośrednictwem tego linku.
Design Stories Warsaw jest częścią projektu kuratorskiego Looking Through Objects, który celebruje wkład kobiet w zmiany zachodzące w Polsce, regionie Bałtyku i poza nim. Rola kobiet w designie zmieniała się na przestrzeni czasu – od roli muz i wsparcia, do aktywnych protagonistek, niezależnych twórczyń i myślicielek.
Celem konferencji Design Stories jest umiejscowienie jej na styku wszystkich praktyk związanych z designem, a nie ograniczenie jej wyłącznie do sfery akademickiej. Takie podejście lepiej odpowiada współczesnemu kontekstowi designu, w którym płynność praktyki opiera się na stawianiu oporu zamkniętym granicom określającym etykiety i tytuły. Z uwagi na unikalny charakter designu jako dziedziny, bardziej całościowe i realistyczne jest posłuchanie zarówno historyczek, jak i działających projektantek, które bezpośrednio angażują się w design przez praktykę. Dzięki temu uzyskany zostaje szerszy wachlarz głosów i perspektyw (obserwatorek, badaczek, praktyczek), które pozwalają uczestnikom i uczestniczkom wyciągnąć własne wnioski na temat tego, czym jest dzisiaj design.
Konferencja Design Stories oferuje wgląd w praktykę designu z perspektywy kobiet. Ambicją jest zebranie subiektywnych i obiektywnych perspektyw od uczestniczących prelegentek. Będą one stanowiły strukturę publikacji powstałej po konferencji.
Panel 1: Networks of Responsibility
Projektowanie funkcjonuje w ramach wzajemnej odpowiedzialności — wobec społeczności, środowiska i przyszłych pokoleń. Ten panel bada, w jaki sposób projektanci wykorzystują te zależności jako platformy aktywizmu, rzecznictwa i działań etycznych. Od inicjatyw oddolnych po globalne kampanie, prelegenci zastanowią się, jak narzędzia komunikacji, metody projektowe i praktyki kolektywne mogą wpływać na zmianę narracji kulturowych i politycznych. Jakie są etyczne granice aktywizmu w projektowaniu? Jak praktycy mogą łączyć widoczność i odpowiedzialność, nie powielając przy tym systemów wykluczenia lub wyzysku?
Słowa kluczowe: aktywizm · komunikacja · etyka
Panel 2: Searching for Solutions
Projektowanie często postrzegane jest jako dyscyplina rozwiązywania problemów. Ale czyich problemów i w jaki sposób? Ten panel przygląda się temu, jak praktycy definiują społeczne, osobiste i cywilizacyjne wyzwania w swojej pracy. Wychodząc poza powierzchowne rozwiązania, rozmowa dotyczyć będzie napięć między pragmatycznymi działaniami a głębszą transformacją systemową. Czy projektanci są mediatorami między indywidualnymi potrzebami a wspólną przyszłością, czy też ta odpowiedzialność wykracza poza granice ich dyscypliny?
Słowa kluczowe: problemy społeczne · tożsamość · cywilizacja
Panel 3: Narratives in Making
Tworzenie to coś więcej niż proces — to forma narracji. Panel bada, w jaki sposób projektanci wykorzystują swoje działania do opowiadania historii, budowania współpracy i reinterpretowania tradycji. Niezależnie od tego, czy chodzi o ceramikę, projektowanie produktu czy praktyki transnarodowe, prelegenci pokażą, jak ich wybory komunikują wartości, historie i wizje przyszłości. W jaki sposób akt tworzenia staje się dialogiem między ludźmi, miejscami i zasobami?
Słowa kluczowe: materiały · opowiadanie historii · współpraca
Panel 4: Curating Design Futures
Muzea są potężnymi podmiotami kształtującymi sposób, w jaki design jest postrzegany, doceniany i nauczany. Panel ten przygląda się roli instytucji w kolekcjonowaniu, prezentowaniu i edukowaniu poprzez design. Prelegenci zastanowią się nad strategiami kuratorskimi, które wydobywają na pierwszy plan niedostatecznie reprezentowane głosy, podważają kanoniczne narracje i poszerzają definicję tego, czym jest „design”. Jak muzea mogą nadążać za współczesnymi wyzwaniami, pełniąc jednocześnie funkcję archiwów przeszłości?
Słowa kluczowe: muzea · kolekcjonowanie · edukacja
Panel 5: Pedagogies of Practice
Edukacja w zakresie projektowania to nie tylko nauka umiejętności — to kształtowanie sposobów myślenia, refleksji i zaangażowania w świat. Ten panel gromadzi praktyków eksperymentujących z metodami łączącymi różne dyscypliny — od dźwięku i tkaniny po sztuczną inteligencję, robotykę i rzemiosło. Ich praktyki stawiają pytania o to, jak pedagogika designu może obejmować niepewność, hybrydowość i współpracę z pozaludzkimi inteligencjami. Jakie modele pedagogiczne są potrzebne, by przygotować przyszłych projektantów na wyzwania szybko zmieniającego się świata?
Słowa kluczowe: metody · pedagogika · refleksja
Design Stories to część projektu Looking Through Objects, który bada wkład kobiet w procesy zmiany poprzez design i praktyki twórcze. Projekt obejmuje wystawę objazdową, cykl wykładów, spotkania i wywiady organizowane w różnych miejscach w Polsce, Wielkiej Brytanii, Belgii i krajach bałtyckich.
Design Stories Warsaw to wspólne przedsięwzięcie Royal College of Art i Uniwersytetu SWPS, realizowane przy wsparciu British Council, we współpracy z Disegno Journal, w ramach UK/Poland Season 2025 organizowanego przez British Council.
We wrześniu 2024 roku zorganizowaliśmy panel dyskusyjny w Royal College of Art we współpracy z Disegno Journal. Wydarzenie to stało się punktem wyjścia dla niniejszej konferencji. Podcast z dyskusji można odsłuchać pod tym linkiem.
Organizatorki i kuratorzy:
Agnieszka Jacobson-Cielecka — kuratorka designu z wykształceniem w zakresie sztuk wizualnych, zainteresowana tym, jak lokalny kontekst wpływa na tożsamość projektową. Publicystka, organizatorka wydarzeń i jurorka konkursów projektowych. Dziekanka Wydziału Projektowania Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Wcześniej dyrektorka artystyczna Łódź Design Festival i redaktorka naczelna inauguracyjnego wydania Elle Decoration Polska.
Gian Luca Amadei — historyk architektury, badacz, kurator i pełniący obowiązki starszego tutora na kierunku Information Experience Design MA w Royal College of Art. Jego zainteresowania obejmują historię architektury, planowanie urbanistyczne, socjologię i kontekst kulturowy. Zwolennik uczenia się przez całe życie, wykładowca w Royal College of Art w Londynie. Autor książek Discovering Women in Polish Design (2009) oraz Victorian Cemeteries and the Suburbs of London (2022).