26 czerwca – 21 września 2025 – instalacje dźwiękowe
26-29 czerwca – cykl wydarzeń publicznych, instalacjom towarzyszyć będą koncerty, spotkania, audycje i seanse filmowe
20-21 września – finisaż festiwalu
Latem, zakamarki Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie rozbrzmiewać będą piosenkami, zaklęciami, szumami, opowieściami, echami, cieniami akustycznymi i rozmowami, podczas szeregu wydarzeń opartych na działaniu niewidzialnych fal kształtujących pełne doświadczenie różnych miejsc, krajobrazów i architektury. Program opracowany i wyprodukowany wspólnie przez The Wapping Project (Londyn) i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie łączy interwencje, instalacje dźwiękowe, koncerty, performance, projekcje i dyskusje, w tym serię premierowych prac stworzonych specjalnie dla Sonics & Scenics przez artystki pracujące w Polsce i Wielkiej Brytanii.
Barbara Kinga Majewska i Una Lee stworzą specjalne ścieżki do audioprzewodnika muzeum, zabierając słuchaczy w dźwiękowe podróże przez betonowe schody i wyobrażone korytarze. Nikki Sheth przeniesie pejzaże dźwiękowe z oddziału MSN w domu architektów Oskara i Zofii Hansenów w Szuminie do foyer budynku przy Marszałkowskiej 103 za pomocą ośmiokanałowej instalacji dźwiękowej złożonej z nocnych nagrań terenowych. Aleksandra Słyż wstrząśnie nowym betonem budynku przy użyciu syntezatorów ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. A Chu-Li Shewring zmieni wieżę prowadzącą do Kinomuzeum w rozbrzmiewające brzęczeniem gniazdo termitów drążących betonowe ściany.
Program finisażu festiwlau:
Sobota, 20 września, godz. 20:30
13 sposobów patrzenia na AI, sztukę i muzykę. Wykład Performatywny Jennifer Walshe
W ciągu ostatniej dekady kompozytorka i wokalistka Jennifer Walshe łączyła sztukę ze sztuczną inteligencją. W projekcie ULTRACHUNK, zrealizowanym wspólnie z artystą i technologiem Memo Aktenem, Walshe przez rok nagrywała filmy wideo, które dokumentowały jej wokalizacje. Filmy te posłużyły do wytrenowania AI do generowania audiowizualnej wersji jej samej, z którą mogła improwizować na żywo. W uznanym przez The Wire, The Quietus i The Irish Times albumie A Late Anthology of Early Music, Vol. 1: Ancient to Renaissance Walshe wykorzystała algorytmy uczenia maszynowego do ponownego wyobrażenia sobie początków muzyki Zachodu. Z kolei projekt The Text Score Dataset 1.0 powstawał przez pięć lat, podczas których artystka zgromadziła ponad 3 tysiące partytur tekstowych, aby sprawdzić możliwości modeli generatywnych w tworzeniu Fluxusu 2.0.
Na początku 2024 roku Unsound opublikował esej Jennifer Walshe pt. 13 Ways of Looking at AI, Art & Music, w którym autorka proponuje unikatowe ramy interpretacyjne dla sztuki tworzonej z użyciem AI – zachęcając, by postrzegać ją z wielu, często sprzecznych perspektyw jednocześnie.
Wieczór w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie rozpocznie krótki wykład, w którym artystka wyjaśni, dlaczego sztuczną inteligencję można rozumieć jako fan fiction, napój energetyczny, a nawet – wbrew logice – biust. Następnie usłyszymy fragmenty albumu A Late Anthology of Early Music, Vol. 1: Ancient to Renaissance, w których Walshe mierzy się z „doliną niesamowitości” maszynowych wersji własnego głosu. Spotkanie zakończy sesja pytań i odpowiedzi.
Niedziela, 21 września, godz. 16:00
Premiera albumu Teoniki Rożynek Center of Gravity
Latem 2025 roku Teoniki Rożynek przeprowadziła dźwiękową eksplorację nowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, tworząc album, w którym praktyka uważnego słuchania splata się z nagraniami terenowymi oraz fragmentami dźwiękowych „resztek” i odpadów, gromadzonych przez artystkę na przestrzeni lat. Wspólnie z Joanną Dudą skierowała uwagę na ukryty pejzaż akustyczny poziomów -1 i -2 budynku muzeum, zwykle niedostępnych dla publiczności. Te przestrzenie – zawieszone pomiędzy stacjami warszawskiego metra a gęstą siecią miejskiej infrastruktury wodno-energetycznej – odsłaniają wyjątkowe środowisko dźwiękowe. Nagrania uchwyciły przepływy wody, szumy, trzaski, pogłosy i pomruki „płuc” oraz „żył” budynku, dzięki którym muzeum oddycha i funkcjonuje niczym żywy organizm.
Premiera wydawnictwa muzycznego, w formule występu na żywo, odbędzie się w Audytorium MSN. Album kasetowy, współwydany przez The Wapping Project, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Aural Prism, będzie można nabyć w księgarni muzealnej.
Niedziela, 21 września, godz. 17:00
Koncert Aleksandry Słyż na instrumenty Studia Eksperymentalnegi Polskiego Radia
Wychodząc od swojej kwadrofonicznej instalacji The Long Pause Gives Way, stworzonej na zamówienie festiwalu Sonics & Scenics, Aleksandra Słyż zaprezentuje premierową kompozycję napisane specjalnie na instrumenty legendarnego Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia (SEPR). W nowych utworach zabrzmią urządzenia, które pozostawały w ciszy przez ponad dwie dekady – m.in. generatory sygnału Bruel & Kjaer, syntezator EMS Synthi VCS 3, czy kultowy syntezator modularny Moog 35A oraz znak firmowy SEPR – złota płyta pogłosowa EMT 240. Wszystkie kompozycje zostały stworzone w stroju naturalnym (Just Intonation), tworząc niezwykłą przestrzeń dialogu dla pozornie odległych tradycji muzycznych.
Koncert stanowi zwieńczenie kilku tygodni pracy artystki w przestrzeniach Muzeum, podczas których badała i eksperymentowała z legendarnym instrumentarium SEPR. Jest także zapowiedzią programu warsztatów i koncertów, które poprzedzą długo wyczekiwaną rekonstrukcję Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Program finisażu festiwalu Sonics & Scenics został przygotowany i wyprodukowany przez Martę Michałowską i Thomasa Zanona-Larchera (The Wapping Project), Jagnę Lewandowską, Annę Litwińską i Pawła Nowożyckiego (MSN Warszawa), Piotra Machę i Radosława Sirko (Aural Prism). Festiwal Sonics & Scenics jest wspólnym przedsięwzięciem The Wapping Project w Londynie oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, realizowanym przy wsparciu British Council w ramach UK/Poland Season 2025.