By British Council Polska

07 Kwi 2020 - 12:04

©

Photo by Annie Spratt on Unsplash

Nasze dzieci bardzo często mają dziś kontakt z językiem angielskim w Internecie, na przykład przeglądając materiały publikowane przez popularnych youtuberów czy influencerów. Może warto więc zachęcić je do oglądania angielskich filmów? Dla małych widzów będzie to z pewnością świetna okazja do przyswajania języka angielskiego.

Wielu z nas ogląda angielską telewizję, aby podnieść swój poziom znajomości języka. Choć taka metoda nauki języka obcego może nam się wydawać mało skuteczna, nie sposób zaprzeczyć, że dialogi, które słyszymy w angielskich filmach brzmią naturalnie i występują w określonym kontekście. Dlatego też filmy w oryginalnej wersji językowej mogą wspomagać naukę języka angielskiego u dzieci – pod warunkiem, że potrafimy z nich właściwie skorzystać.

Angielskie filmy – jakie wybrać i jak długo oglądać  

Przede wszystkim, zastanów się, jaki rodzaj angielskiego filmu wybrać, żeby spodobał się dziecku w wieku wczesnoszkolnym. Jeśli Twoje dzieci nie są przyzwyczajone do oglądania angielskiej telewizji, zacznij od krótkich bajek po angielsku. W przeciwnym razie szybko znudzą się oglądaniem długiego filmu w języku, którego nie rozumieją. Wybierz krótkie kreskówki, które pomogą dzieciom przyzwyczajać się do brzmienia języka angielskiego. Duży wybór bezpłatnych filmów angielskich dla dzieci znajdziesz na stronie internetowej kidsloveshortfilms.com lub childhood101.com

Jeśli nie możesz znaleźć odpowiednio krótkiej bajki, spróbuj podzielić wybrany przez siebie film na odcinki trwające około 20–30 minut. Jeżeli kreskówka spodoba się dzieciom, będą chciały oglądać ją dłużej.

Pamiętaj, że nie każdy angielski film będzie ekranowym hitem w oczach Twojego dziecka. Niektóre treści mogą okazać się zupełnie nieciekawe dla małych widzów ze względu na fabułę, sposób mówienia (akcent), a nawet ścieżkę dźwiękową. Nie poddawaj się – jest jeszcze mnóstwo innych filmów do wypróbowania! Warto obejrzeć najpierw zwiastun filmu w języku angielskim, żeby dzieci mogły same zdecydować, czy chcą obejrzeć całość.

W jakim języku wyświetlać napisy do filmów?

Spotkałam wielu rodziców, którzy chcieli, żeby starsze dzieci oglądały filmy z napisami w ich ojczystym języku i głosem w języku angielskim. Jeśli zdarza Ci się oglądać filmy w języku angielskim z polskimi napisami (a pewnie tak właśnie jest), z upływem czasu zaczynasz koncentrować się bardziej na czytaniu napisów niż słuchaniu dźwięku w oryginalnej wersji. W takiej sytuacji próby nauki angielskiego przez oglądanie filmów kończą się niepowodzeniem, bo nie ćwiczysz w pełni swoich umiejętności językowych. 

Z drugiej strony wyświetlanie napisów po angielsku jest świetnym sposobem na sprawdzenie swojego zasobu słownictwa. Mimo, że zdaniem wielu osób oglądanie filmów to przykład biernego wykorzystania języka, kiedy dziecko ogląda angielski film, jego mózg wykonuje szereg operacji związanych z przetwarzaniem obrazu i dźwięku. Dzięki temu mały widz zapamiętuje to, co widzi i słyszy w filmie. Mimo, że decyzja o włączeniu lub wyłączeniu napisów ostatecznie zależy od wieku Twojego dziecka (wyświetlany tekst może być trudny do odczytania dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym), ale proponuję pozostawić je – o ile nie przeszkadzają dziecku – tak, aby oswajać malucha z tekstem wyświetlanym na ekranie podczas oglądania filmu.

Które filmy wybrać?

Dla osób uczących się języka angielskiego jednym z najważniejszych tematów jest mówienie o sobie. Idąc tym tropem, warto sięgnąć po film wytwórni Disney/Pixar pod tytułem „W głowie się nie mieści”.

W filmie usłyszymy wiele słów służących do opisywania podstawowych emocji, których dzieci uczą się od początku nauki w szkole. Dlatego oglądając tę filmową historię szybko przyswoją angielskie nazwy niektórych uczuć. Zdaniem ekspertów, naukę języka obcego najlepiej rozpoczynać od zagadnień, które już znamy, a następnie rozwijać posiadaną wiedzę. Właśnie takie zadanie spełnia film „W głowie się nie mieści”. Jest to opowieść o dziewczynce o imieniu Riley, która – ze względu na nowe miejsce pracy swojego taty – razem z rodzicami przeprowadza się do innego miasta. Emocje, które nią kierują, pomagają Riley odnaleźć się w nowym miejscu i w wielu różnych sytuacjach. Podobne przeżycia są dobrze znane wielu dzieciom.

Oczywiście są też inne filmowe „klasyki”, które można pokazać dziecku w języku angielskim, na przykład „Kraina lodu" Disneya, czy produkcje wytwórni Pixar takie jak „Shrek” i „Toy Story”. Nie rezygnuj więc z wyświetlania filmów, które Twoje dzieci już wcześniej widziały. To właśnie one mogą stać się doskonałą zachętą do oglądania filmów po angielsku zwłaszcza dla tych dzieci, które do tego pomysłu podchodzą bez szczególnego entuzjazmu. Oglądając angielską wersję filmu, który już wcześniej widziały po polsku, będą odczuwały mniejszą presję, bo pamiętają, o czym jest bajka, mimo, że nie rozumieją angielskich słów.

Źródła języka angielskiego ukryte w filmach

Po obejrzeniu filmu warto porozmawiać z dziećmi i sprawdzić, w jakim stopniu go zrozumiały. Jeśli filmowa historia została przedstawiona dodatkowo w formie komiksu, kreskówki lub książki, możesz nawiązać do nich w kolejnych rozmowach, na przykład omawiając poszczególnych bohaterów. Podczas opisywania postaci filmowych można sięgnąć po kolorowanki dostępne pod tym linkiem. Z kolei przedstawiający filmową historię komiks po angielsku będzie dobrą okazją do ćwiczenia umiejętności językowych przy wykorzystaniu treści, które dziecko już zna.

Wiele filmów dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym zachwyca doskonałą ścieżką dźwiękową, którą można wykorzystać podczas nauki języka. Po obejrzeniu filmu zachęcajmy dzieci do śpiewania filmowych piosenek razem z odtwarzanym nagraniem ścieżki dźwiękowej. W ten sposób dzieci przy okazji uczą się przydatnych zdań z każdej piosenki. Ścieżka dźwiękowa z filmu „Kraina lodu” dostępna jest tutaj. Śpiewanie angielskich piosenek może też przybrać formę karaoke. W tym celu warto sięgnąć po film „Sing” z wytwórni Illumination, który obfituje w melodyjne, popularne piosenki, ale też zupełnie nowe utwory, które podbiją serca dzieci.

 

Zachęta i krytyczne myślenie!

Wspólne oglądanie filmów po angielsku w rodzinnym gronie jest jednym ze sposobów wzmocnienia pozytywnych doświadczeń dziecka związanych z nauką języka angielskiego. Zorganizuj zatem rodzinny nocny maraton filmowy. Wprowadź jego uczestników w atmosferę prawdziwego kina: przygotuj popcorn i zgaś światło tak, aby dzieci poczuły, że nie jest to tylko ćwiczenie języka angielskiego, ale prawdziwy rodzinny wieczór filmowy i świetna zabawa. Oglądając filmy razem z dziećmi, wspieraj aktywne słuchanie i krytyczne myślenie. Po zakończeniu filmu poproś dzieci o wyjaśnienie fragmentów fabuły, które okazały się dla Ciebie „niezrozumiałe”. Zachęcaj dzieci do głębszej refleksji i aktywnego słuchania – zapytaj dlaczego konkretne wydarzenie miało określony przebieg i wspólnie zastanówcie się, co Twoje dziecko zrobiłoby w podobnej sytuacji. Udaj, że źle zrozumiałeś fragmenty filmowej historii: opowiadając je, zmień niektóre fakty i pozwól, aby dziecko je sprostowało. W ten sposób przekonasz się, że mózg malucha przetwarza wszystkie informacje, które odebrał w trakcie oglądania i słuchania filmu. To potwierdza, że oglądanie angielskich bajek jest metodą ułatwiającą przyswajanie tego języka.

Ucząc dzieci języka angielskiego przez oglądanie filmów, pamiętajmy o tym, aby:

  • Czas oglądania filmu na początku nie przekraczał 20-30 minut.
  • Pokazać dzieciom różne rodzaje filmów po angielsku i nie zniechęcajmy się, jeśli któryś z nich nie wzbudzi zainteresowania małych widzów.
  • Wspierać myślenie krytyczne oraz „aktywne słuchanie” u dzieci poprzez zadawanie pytań o to, co zrozumiały z filmowej historii, dlaczego coś się wydarzyło; poproś dziecko, aby wyjaśniło to, czego rzekomo sam nie zrozumiałeś.
  •  Szukać innych form przedstawienia filmowej historii, takich jak komiksy, piosenki, arkusze pracy itp., które będą rozwijały u dzieci zainteresowanie tematem związanym z filmem i pozwolą nam sprawdzić, czego dzieci się nauczyły.
  • Wyświetlić dzieciom angielskie wersje „klasycznych” filmów, które widziały już wcześniej, dzięki czemu będą rozumiały fabułę nie znając angielskich słów.

Autorka: Sheona Smith

Sheona jest nauczycielką języka angielskiego oraz trenerką odpowiadającą za szkolenie innych nauczycieli, a w British Council pracuje od 2008 roku. W swojej pracy docenia szczególnie możliwość spotykania się z uczniami w różnym wieku i pochodzącymi z różnych środowisk. Jest egzaminatorką Cambridge i prawdziwą fanką internetowych metod nauki języków obcych. Od 2011 roku pełni funkcję moderatorki kursu internetowego TeachingEnglish. Czas wolny wypełnia czytaniem książek i rodzinnymi wyprawami w góry.