Piątek 30 Sie 2013

 

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski inauguruje 6 września wystawę British British Polish Polish: Sztuka krańców EuropyCentrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski inauguruje 6 września wystawę British British Polish Polish: Sztuka krańców Europy, długie lata 90. i dziś, która po raz pierwszy i na taką skalę ukazuje poszukiwania w sztuce współczesnej Wielkiej Brytanii i Polski.

Wystawę pod opieką kuratorską Marka Goździewskiego i Toma Mortona tworzą prace 64 brytyjskich i polskich artystów. Są wśród nich sztandarowi brytyjscy artyści lat dziewięćdziesiątych: Henry Bond & Liam Gillick, Angela Bulloch, Jake & Dinos Chapman, Tracey Emin, Angus Fairhurst, Damien Hirst, Gary Hume, Michael Landy, Sarah Lucas, Paul Noble, Chris Ofili, Georgina Starr, Sam Taylor-Wood, Gillian Wearing i Rachel Whiteread, a także ważni polscy artyści tego okresu: Paweł Althamer, Mirosław Bałka, C.U.K.T., Katarzyna Górna, Marek Kijewski, Grzegorz Klaman, Katarzyna Kozyra, Zofia Kulik, Zbigniew Libera, Jacek Markiewicz, Dorota Nieznalska, Mariola Przyjemska, Joanna Rajkowska, Robert Rumas, Wilhelm Sasnal, Jadwiga Sawicka, Roman Stańczak, Piotr Uklański, Julita Wójcik, Piotr Wyrzykowski, Alicja Żebrowska i Artur Żmijewski. Obok dzieł tych twórców zostaną pokazane prace młodych artystów, takich jak Rupert Ackroyd, Aaron Angell, Ed Atkins, Matthew Darbyshire, Nicolas Deshayes, Jess Flood-Paddock, Haroon Mirza, Eddie Peake, Mick Peter, Elizabeth Price, Phoebe Unwin i Lynette Yiadom-Boakye z Wielkiej Brytanii oraz Wojciech Bąkowski, Michał Budny, Grzegorz Drozd, Michał Jankowski, Tomasz Kowalski, Katarzyna Krakowiak, Norman Leto, Anna Molska, Franciszek Orłowski, Agnieszka Polska, Katarzyna Przezwańska, Konrad Smoleński, Radek Szlaga i Jakub Julian Ziółkowski z Polski.

140 dzieł wystawianych w przestrzeniach o powierzchni przekraczającej 1500 m2 czyni British British Polish Polish: Sztuka krańców Europy, długie lata 90. i dziś jednym z najważniejszych wydarzeń artystycznych organizowanych przez Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w tym roku. 

Punktem wyjścia wystawy British British Polish Polish jest niezwykły równoczesny rozkwit sztuki współczesnej w Wielkiej Brytanii i Polsce na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, zwykle utożsamiany z Young British Artists i polską sztuką krytyczną. Ich przedstawiciele szczerze poruszali podstawowe dla ludzi kwestie - życie i śmierć, seks i przemoc, etykę i politykę - tym samym wywołując w swoich krajach żywe i ważne dyskusje, również z udziałem mediów, co pozwoliło przekształcić sztukę współczesną w Wielkiej Brytanii i Polsce z zajęcia niszowego, interesującego, wydawałoby się, tylko nielicznych wtajemniczonych, w dziedzinę kultury popularnej. Warto dodać, że proces ten miał miejsce na tle dużych przemian ekonomicznych i społecznych w obu krajach: w Wielkiej Brytanii był to ‘Big Bang’, wywołany nagłą deregulacją rynków finansowych w 1986 roku, tym samym, w którym Damien Hirst rozpoczął studia w Goldsmiths’ College, w Polsce zaś upadek komunizmu w 1989.

Prezentację najważniejszych dzieł brytyjskiej i polskiej sztuki lat dziewięćdziesiątych uzupełnią dokonania młodego pokolenia artystów z Wielkiej Brytanii i Polski, którzy pojawili się po światowym kryzysie finansowym lat 2007/2008 i dla których wczesne lata 90. są odległe czasowo i być może kulturowo tak, jak wczesne lata 70. dla Young British Artists i przedstawicieli polskiej sztuki krytycznej. Czy wybijający się dzisiaj artyści nawiązują do spuścizny swoich poprzedników, czy ją odrzucają, czy może najzwyczajniej ignorują? Czy mówimy o spuściźnie artystycznej, czy też może o czymś szerszym: o kontekście, w jakim publiczność może doświadczyć i czynnie uczestniczyć w odbiorze dzieła sztuki? Czy tkwimy ciągle w „długich latach dziewięćdziesiątych”, czy żyjemy już w nowych, nienazwanych jeszcze czasach?

Wystawie British British Polish Polish towarzyszy obszerny katalog pod redakcją Agnieszki Pindery (w języku polskim i angielskim) zawierający teksty kuratorów oraz J.J. Charleswortha, Isobel Harbison, Jakuba Bąka, Izabeli Kowalczyk, Pawła Możdżyńskiego, a ponadto opracowane przez Olivera Basciano i Marylę Sitkowską bogate kalendarium brytyjskich i polskich wydarzeń kulturalnych i politycznych. Zaplanowano też cykl wykładów i warsztatów.

Wystawa British British Polish Polish: Sztuka krańców Europy, długie lata 90. i dziś jest współorganizowana przez British Council, które obchodzi 75. rocznicę rozpoczęcia działalności w Polsce, która po raz pierwszy i na taką skalę ukazuje poszukiwania w sztuce współczesnej Wielkiej Brytanii i Polski.

Do redaktora

Kontakt dla mediów:

Karolina Szlasa
Head of Communications
Tel. +48 664 920 232
E-mail: karolina.szlasa@britishcouncil.pl 

O British Council

British Council tworzy międzynarodowe perspektywy dla osób z Wielkiej Brytanii i z innych krajów oraz buduje zaufanie pomiędzy nimi na skalę światową. Organizacja została założona w 1934 roku, reprezentuje Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w dziedzinie współpracy kulturalnej i edukacyjnej ze szczególnym uwzględnieniem nauki języka angielskiego. 

Jesteśmy obecni w ponad 100 krajach zatrudniając 7 tysięcy pracowników. W Polsce działamy od 1938 r. Promuje wybitne osiągnięcia brytyjskie w dziedzinie nauki, edukacji i sztuki oraz programów społecznych, umożliwiając nawiązywanie partnerskiej współpracy pomiędzy polskimi i brytyjskimi instytucjami. British Council jest jednym z centrów egzaminacyjnych brytyjskich egzaminów językowych i niejęzykowych (Cambridge ESOL, IELTS, egzaminy różnych uczelni brytyjskich, egzaminy zawodowe). Więcej informacji na www.britishcouncil.pl 

Zobacz również

Linki zewnętrzne