Poniedziałek 24 Lut 2014

 

Znamy nazwiska 25 półfinalistów i półfinalistek trzeciej polskiej edycji konkursu FameLab. Komisja preselekcyjna wyłoniła charyzmatycznych naukowców z całej Polski, którzy już 1 marca br. w Centrum Nauki Kopernik opowiedzą o tym, po co nam pozytony i dlaczego warto szturchać lasery. Każda z osób będzie miała jedynie 180 sekund, by zaciekawić i zainspirować publiczność. Wstęp na półfinał jest wolny!

Dlaczego akurat 180 sekund? Ponieważ tak długo można utrzymać uwagę sześciolatka. A zgodnie z tym, co mówił Albert Einstein, jeśli nie jesteś w stanie wytłumaczyć czegoś sześciolatkowi, to znaczy, że sam tego nie rozumiesz. Dlatego uczestnicy i uczestniczki konkursu Famelab mają trzy minuty, żeby porwać nas opowieścią o swoich badaniach. - Ta idea jest nam szczególnie bliska w Koperniku. Mówimy tu z pasją o nauce, zachęcamy do krytycznego i twórczego myślenia, inspirujemy do poznawania świata - przekonuje Irena Cieślińska, zastępca dyrektora Centrum Nauki Kopernik. 

Od trzech lat Famelab buduje most między naukowcami a ludźmi interesującymi się nauką i tym, co dzieje się za murami laboratoriów: - Popularyzacja nauki jest dla nas ważnym tematem, dlatego firma BASF inspiruje i aktywnie włącza się w wiele projektów temu poświęconych. Konkurs FameLab stwarza doskonałą platformę dla prezentacji innowacyjnych osiągnięć polskich naukowców. Jesteśmy zadowoleni mogąc wspierać ten cel – przyznaje dr Dirk Elvermann, prezes zarządu BASF Polska Sp. z o.o., partnera wspierającego tegoroczną edycję konkursu.

Partnerem FameLab w Polsce jest po raz trzeci także firma BMW Group Polska: - W BMW napędzają nas innowacje, stąd nasz entuzjazm i wsparcie wydarzeń promujących naukę                          i odkrywanie młodych utalentowanych naukowców – przekonuje Paul de Courtois, Dyrektor Generalny BMW Group Polska. - Przyszłość należy do innowacyjnych i odważnych! – dodaje. 

RÓŻNORODNI JAK NIGDY DOTĄD!

Już 1 marca br. na scenie w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik zobaczymy 13 kobiet i 12 mężczyzn z tytułami licencjata, magistra lub doktora. Choć najwięcej półfinalistów jest z Krakowa i Warszawy, to mamy też przedstawicieli miast takich jak Lublin, Łódź, Olsztyn, Kielce, Białystok czy Siedlce. Nie zabraknie też zróżnicowanej tematyki. - Jestem pod wrażeniem tegorocznych zgłoszeń, a zwłaszcza ich ogromnej różnorodności: od biotechnologii, poprzez mechatronikę, aż po sztuczną inteligencję. Z radością obserwuję jak konkurs inspiruje kolejne grupy młodych naukowców, dając im możliwość rozwijania umiejętności komunikacyjnych oraz uczestniczenia w globalnej sieci osób pełnych pasji – mówi Andy Williams, dyrektor British Council Polska, współorganizatora konkursu.

Czym się zajmują półfinaliści? M.in. „sprawdzają, co robią zwierzęta, gdy nikt ich nie podgląda”, „odwalają za innych brudną robotę”, „opisują satysfakcję za pomocą wzorów matematycznych” oraz „dbają o bezpieczeństwo w cyberświecie”. 

Pasja do nauki rozprzestrzenia się jak wirus. Jednego z półfinalistów zaraził nią nauczyciel fizyki. Dołącz do tego grona! 1 marca przyjdź do Centrum Nauki Kopernik i daj się zainspirować, obserwując wystąpienia uczestników i uczestniczek. Wstęp wolny!

KALENDARIUM POLSKIEJ EDYCJI FAMELAB 2014:

  • Półfinały: 1 marca 2014, godz. 13:00-18:30, Centrum Nauki Kopernik
  • Warszaty MasterClass: 29-30 marca 2014
  • Finał krajowy: 10 maja 2014, Centrum Nauki Kopernik
  • Finał międzynarodowy: 3-8 czerwca 2014, Cheltenham, Wielka Brytania

FameLab został stworzony w 2005 r. w Wielkiej Brytanii przez organizatorów Cheltenham Festivals. Dwa lata później do projektu dołączył British Council, szerząc w świecie ideę popularyzowania nauki. Dziś edycje FameLabu odbywają się w ponad 20  krajach na świecie: w Europie, Afryce, Azji i obu Amerykach. 

Kryteria oceny występujących opierają się na „trzech C”. Dla jury liczy się CONTENT (treść, merytorycznie poprawna pod względem naukowym), CLARITY (jasność, pozwalająca na zrozumienie prezentowanego zagadnienia przez osobę niezajmującą się daną dziedziną) i CHARISMA (charyzma prezentera lub prezenterki oraz sposób zaprezentowania badań). 

Organizatorzy: Centrum Nauki Kopernik, British Council
Patronat honorowy: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Partner: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej
Partnerzy wspierający: BASF Polska, BMW Group Polska
Patroni medialni: TVP 1, Polskie Radio, Gazeta Wyborcza, Gazeta.pl, Metro, Nauka PAP, Perspektywy, Crazy Nauka

Do redaktora

Kontakt dla mediów:

Paulina Butlewska
paulina.butlewska@kopernik.org.pl
+ 48 793 830 518

O British Council

British Council jest instytucją reprezentującą Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w zakresie współpracy kulturalnej i edukacyjnej. Celem organizacji jest budowanie relacji i wzajemnego zaufania pomiędzy Wielką Brytanią i Irlandią Północną oraz innymi krajami.

Organizacja zatrudnia 7000 osób w ponad 100 krajach, w tym 2000 nauczycieli, i współpracuje z tysiącami profesjonalistów i ustawodawców, jak również z milionami młodych ludzi, nauczając języka angielskiego i realizując projekty edukacyjne, społeczne oraz w zakresie kultury i sztuki.

British Council jest organizacją Zjednoczonego Królestwa z Przywilejem Królewskim (Royal Charter). Zasadniczy grant, finansowany publicznie, pokrywa niespełna 25 procent obrotu, który w ubiegłym roku wniósł 781 milionów funtów. Reszta źródeł finansowych pochodzi z płatnych usług świadczonych dla klientów na całym świecie, z kontraktów edukacyjnych i rozwojowych oraz współpracy partnerskiej z publicznymi i prywatnymi organizacjami. Całość działalności wspiera cele charytatywne organizacji oraz promuje dobrobyt i bezpieczeństwo Zjednoczonego Królestwa i całego świata. W 2014 r. organizacja obchodzi 80-lecie swojej działalności.

Polska placówka British Council prowadzi działalność edukacyjną poprzez nauczanie języka angielskiego w renomowanych centrach językowych w Warszawie i Krakowie, współpracę z ogólnopolską siecią bibliotek partnerskich oraz ośrodkami egzaminacyjnymi oferującymi brytyjskie egzaminy językowe i zawodowe. Realizowane przez British Council projekty kulturalne, edukacyjne i społeczne mają na celu dzielenie się osiągnięciami Zjednoczonego Królestwa. 

Więcej informacji dostępnych jest na www.britishcouncil.pl. British Council jest również obecny na twitter.com/plBritish, www.facebook.com/BritishCouncilPolska oraz blog.britishcouncil.org/polandqualityteaching.

Linki zewnętrzne