Rozwijaj umiejętności językowe za pomocą atrakcyjnych interaktywnych gier do nauki języka angielskiego dla dzieci.
Gry to świetny sposób na naukę języka. Badania pokazują, że gry mogą pozytywnie wpływać na motywację, samodzielność, autonomię dzieci i ich stosunek do nauki. Co więcej, zabawa podczas nauki jest szczególnie ważna dla młodych ludzi, ponieważ zachęca do kreatywności, rozwiązywania problemów i innych kluczowych umiejętności życiowych.
Gry mogą wspierać naukę języków na wiele sposobów. Niezależnie od tego, czy podążasz za instrukcją w języku angielskim, dopasowujesz nazwy do czynności, czy też rozwijasz pewność siebie w słuchaniu i mówieniu po angielsku, gry stanowią doskonały interaktywny sposób na rozwój i kontakt z rówieśnikami, który pozwala doskonalić kompetencje językowe.
Dla uczniów szkół podstawowych dostępny jest duży wybór gier w języku angielskim. Chcemy pomóc Ci wybrać odpowiednie gry dla dzieci, dlatego poniżej znajdziesz kilka naszych ulubionych gier, które wypróbowaliśmy i przetestowaliśmy.
Przygotuj się na rywalizację i stwórz doskonałe środowisko do nauki języka angielskiego.
Gry karciane
Gry karciane nie bez powodu są klasyką. Są wygodne w transporcie, bezpieczne i stanowią jedno z najskuteczniejszych narzędzi wspierających zapamiętywanie w nauce języka. Gry karciane mają charakter wizualny, dlatego pomagają dzieciom identyfikować wzorce językowe i zachęcają do samodzielnej nauki.
Oto kilka naszych najlepszych gier karcianych. Zalecamy także przeglądanięcie i wydrukowanie szerokiego wyboru fiszek dostępnych na stronie LearnEnglish Kids.
Snap!
Cel:
Aby zebrać jak najwięcej kart, poprzez bycie pierwszym, który powie „Snap!” gdy pojawi się para kart
Materiały:
Karty do gry standardowe lub specjalne karty „Snap!”
Jak grać:
- Weź talię kart i rozdaj je graczom (muszą uczestniczyć w grze co najmniej dwie osoby, bez limitu graczy).
- Gracze nie mogą patrzeć na swoje karty, ale każdy z nich po kolei kładzie po jednej odkrytej karcie przed wszystkimi.
- Kiedy ktoś położy kartę na takiej samej karcie (tworząc parę np. dwóch siódemek lub dwóch kotów), pierwszy gracz, który krzyknie „Snap!”, zabiera wszystkie wyłożone karty.
- Gra toczy się tak długo, aż wszystkie karty znajdą się w rękach jednego gracza. Zwycięzcą jest ta osoba która zabrała wszystkie karty.
Wskazówka:
Oprócz nauki słowa „Snap!”, gracze będą musieli także podać numer i kolor lub rodzaj karty – „spades” (piki), „club” (trefle), „hearts” (kiery), „diamonds” (kara) – po angielsku, gdy dojdzie do dopasowania.
Gra pamięciowa lub „Pelmanism” (Pelmanizm)
Cel:
Należy zapamiętać, gdzie znajdują się pary kart, i zebrać ich jak najwięcej
Materiały:
„Memory game” (gra pamięciowa) składa się z kart, na których zazwyczaj znajdują się obrazki zwierząt, ludzi lub przedmiotów. Jeśli nie masz dostępnych tych specjalnych kart, możesz także użyć kart do gry z liczbami: upewnij się tylko, że masz parzystą liczbę kart, z których każda ma parę.
Jak grać:
- Ta gra w dopasowywanie jest bardziej przemyślana i mniej chaotyczna niż „Snap!”. Połóż wszystkie karty obrazkiem do dołu i rozłóż je na stole tak, aby się nie stykały.
- Następnie gracze na zmianę odkrywają dwie karty – jeśli znajdą pasującą parę, zabierają te karty i mają kolejną szansę.
- Zwycięzcą zostaje gracz, który na koniec gry zdobędzie najwięcej par kart.
Praktyczna wskazówka:
W trakcie gry uczestnicy mogą określać kolejność pasujących kart, aby je zdobyć, np.: „Druga karta od lewej pasuje do trzeciej karty po prawej”.
Gry z długopisem i papierem
Te gry pisemne są bardzo ciekawe i zabawne, dzięki czemu świetnie sprawdzają się przy ćwiczeniu umiejętności czytania i pisania w języku angielskim.
Stop the bus (Zatrzymaj autobus)
Cel:
Aby zapisać jak najwięcej oryginalnych słów, ile tylko przyjdzie Ci do głowy
Materiały:
Długopis i kartka papieru dla każdego gracza
Jak grać:
To jedno z najpopularniejszych ćwiczeń językowych dla uczniów szkół podstawowych.
- Wybierz pięć kategorii, na przykład uczucia, sport, przymiotniki, warzywa i owoce.
- Wybierz losowo literę, wyciągając ją z woreczka lub korzystając z internetowego narzędzia do losowania.
- Poproś graczy, aby zapisali jak najwięcej słów w języku angielskim w każdej kategorii, zaczynając od wybranej litery. Na przykład, jeśli wybrana litera to „T”, uczniowie mogą wpisać „tired' (zmęczony), „tennis” (tenis), „thoughtful” (rozważny), „turnip” (rzepa) i „tomato” (pomidor).
Kiedy już wszyscy napiszą słowo dla każdej kategorii, ktoś krzyczy „Stop the bus!”, a gracze czytają na głos swoje słowa. Gracze zdobywają punkty tylko za słowa, których nikt inny nie napisał. Pierwsza osoba, która zdobędzie dziesięć punktów, zostaje zwycięzcą.
Sławni ludzie
Cel:
Zadawanie pytań i odpowiadanie na nie w celu odgadnięcia imienia sławnej osoby
Materiały:
Blok samoprzylepnych karteczek
Jak grać:
- W tej grze zwykle używa się nazwisk znanych osób, ale można ją zmodyfikować i użyć dowolnej kategorii, takiej jak książki, zwierzęta czy kraje. Każdy gracz zapisuje imię sławnej osoby na karteczce samoprzylepnej i przykleja ją na czole osoby po swojej prawej stronie.
- Następnie gracze na zmianę zadają jedno pytanie yes/no question (pytanie typu tak/nie), próbując odgadnąć imię i nazwisko sławnej osoby umieszczone na ich czołach.
- Pierwsza osoba, która poprawnie odgadnie, wygrywa.
Praktyczna wskazówka:
Nie trzeba zgadywać wyłącznie imion i nazwisk znanych osób. Używaj imion postaci z kreskówek lub osób, które wszyscy gracze prawdopodobnie znają.
Gry na urozmaicenie wolnego czasu
Utknąłeś w długiej podróży samochodem lub stoisz w kolejce w supermarkecie? Oto kilka gier, które nie wymagają żadnych przyborów i dobrze zapełniają czas.
The minister’s cat (Kot ministra)
Cel:
Wymyślić jak najwięcej przymiotników
Materiały:
Brak
Jak grać:
- W tę grę gra się od czasów wiktoriańskich. To świetna zabawna i genialne ćwiczenie na przymiotniki i stress timing w języku angielskim.
- Wszyscy gracze klaszczą równo w rytmie 1, 2, 3, 4.
- Pierwszy gracz mówi w rytm klaśnięć „The minister's cat is a (fat) cat”, dodając dowolny przymiotnik.
- Następnie drugi gracz wymyśla przymiotnik rozpoczynający się na ostatnią literę poprzedniego przymiotnika, np. „The minister's cat is a (terrible) cat”.
- Gra toczy się dalej, dopóki ktoś nie zdąży wymyślić przymiotnika na czas.
Praktyczna wskazówka:
Spersonalizuj grę za pomocą imienia dziecka, np.: „Jaime's cat is…” (Kot Jurka jest…).
I spy (Dostrzegam)
Cel:
Należy odgadnąć nazwę rzeczy, o której myśli lub którą widzi inny gracz
Materiały:
Brak
Jak grać:
- W tej grze jedna osoba jest szpiegiem, a pozostałe muszą odgadnąć, co zobaczył lub o czym myśli szpieg.
- Gra rozpoczyna się frazą „I spy, with my little eye, something beginning with …” (Swoim małym okiem dostrzegam coś, co zaczyna się na literę…), po której następuje pierwsza litera tajemniczego obiektu.
- Jeśli chcesz poćwiczyć pytania typu tak/nie, możesz zagrać w wersję gry, w której gracze mogą zadać do dziesięciu pytań, na przykład o takie rzeczy jak „Is it outside the car?” (Czy to znajduje się poza samochodem?), „Is it bigger than a football?” (Czy to jest większe niż piłka?).
Praktyczna wskazówka:
Inną odmianą gry jest powiedzenie koloru przedmiotu zamiast pierwszej litery.
I went shopping and I got (Na zakupach kupiłem…)
Cel:
Aby zapamiętać jak najwięcej obiektów z listy zakupów
Materiały:
Brak
Jak grać:
- W tej grze pamięciowej gracze na zmianę dodają przedmioty do wyimaginowanego koszyka. Pierwszy gracz może powiedzieć: „I went shopping and I got a pineapple.” (Poszedłem do sklepu i kupiłem ananasa).
- Drugi gracz może dodać „I went shopping and I got a pineapple and some tea.” (Poszedłem do sklepu i kupiłem ananasa i herbatę).
- Gra toczy się dalej, a lista staje się coraz większa. Jeśli gracz zapomni o jakiejś pozycji lub będzie się wahać zbyt długo, wypada z gry. Gra trwa to do momentu, aż zostanie jeden gracz.
Praktyczna wskazówka:
Niektórzy gracze przestrzegają zasady, że kupowane rzeczy muszą być wymieniane w kolejności alfabetycznej, np. „apples, bread, carrots” itd. Ta wersja wzbogaca słownictwo uczniów szkół podstawowych i pomaga im ćwiczyć kolejność alfabetu angielskiego.
Simon says (Simon mówi)
Cel:
Należy dokładnie przestrzegać instrukcji i nie popełnić błędu
Materiały:
Brak
Jak grać:
- W tej grze jeden z graczy jest wybierany jako „Simon”, który wykonuje różne czynności i każe innym graczom je naśladować.
- Każde polecenie zaczyna od słów „Simon says…”, a potem gracz mówi, co trzeba zrobić. Najczęściej w grze pojawiają się takie czynności jak dotknięcie nosa, machanie ręką lub obrót wokół własnej osi.
- Sztuczka polega jednak na tym, że gracze powinni wykonywać zadania tylko wtedy, gdy usłyszą słowa „Simon says”. Jeśli gracze wykonają te czynności, gdy Simon nic nie powiedział lub wydane polecenie brzmiało inaczej, np. „Touch your toes, please” (Proszę dotknąć palców u stóp), odpadają z gry.
Materiały do zajęć dla uczniów szkół podstawowych
Jest wiele miejsc oferujących ciekawe i wymagające ćwiczenia, dzięki którym uczniowie szkół podstawowych mogą szlifować swój angielski. Obejmują one:
Prowadząc zajęcia i gry w ramach nauki języka angielskiego, staraj się, aby sesje nie przekraczały dziesięciu minut, aby nie przeciążać dzieci. Optymalna nauka uczniów odbywa się w krótkich, szybkich seriach, ponieważ mogą oni dzięki temu lepiej zrozumieć i zapamiętać to, czego doświadczyli.
Pamiętaj, aby zawsze przekazywać dużo feedbacku, chwalić dzieci na bieżąco i traktować każdego jako zwycięzcę.
Aby uzyskać więcej porad na temat rozwijania umiejętności uczniów w zakresie języka angielskiego na poziomie podstawowym, przeczytaj dziesięć wskazówek dotyczących motywowania dziecka. Jeśli chcesz rozwijać umiejętności językowe dzieci podczas gotowania, wypróbuj te łatwe przepisy dla dzieci w języku angielskim.