By British Council Polska

15 Wrz 2021 - 19:04

Wszyscy, którzy podchodzili kiedykolwiek do formalnego egzaminu z języka angielskiego, na pewno rozpoznają to nieśmiertelne polecenie: „Now I’d like you to compare and contrast the two photos.” Niejedna osoba zastanawiała się pewnie, o co właściwie chodzi z tym porównywaniem zdjęć, jakie praktyczne zastosowanie ma ta umiejętność w prawdziwym życiu i skąd u egzaminatorów z Cambridge lub Oksfordu obsesja na punkcie podobieństw i różnic miedzy obrazami lub fotografiami. Cóż, ponoć jeden obraz przekazuje tyle informacji, co tysiąc słów. Nic dziwnego zatem, że obrazy są bardzo przydatnym narzędziem komunikacji i znakomicie sprawdzają się jako elementy wspierające proces nauki języka. Włącz ilustracje i zdjęcia do własnych powtórek lub wykorzystaj je, aby urozmaicić naukę Twojego dziecka. Poniższy wpis przedstawia kilka angażujących i prostych sposobów wykorzystania obrazów w kontekście edukacyjnym.

Warto zacząć od wyboru obszaru językowego, nad którym chcesz popracować. Dzięki temu lepiej dobierzesz właściwą metodę, chociaż oczywiście obrazy potrafią inspirować różne osoby w różnorodnych kierunkach. Wykorzystanie zdjęć do nauki języka może polegać na:

  • opisaniu fizycznych aspektów widocznych na fotografii („There is an old taxi parked in front of a small train station”)
  • spekulowaniu na temat potencjalnego kontekstu zdjęcia („This photo could have been taken in Cuba, judging by the architecture of the buildings”)
  • dyskusji na temat faktów i koncepcji wykraczających poza dosłowną treść zdjęcia („The way I see it, the photo depicts an idea of Cuba which is dying out due to recent political changes in the country”)

Na końcu tego wpisu znajduje się tabela z zestawieniem zwrotów przydatnych do opisywania obrazów. Ale zanim dojdziemy do szczegółów, wróćmy do kwestii różnych sposobów wykorzystywania obrazów w nauce języka angielskiego.

Znajdowanie różnic

Nauczyciele chętnie korzystają z tej wciągającej zabawy, ponieważ jest prosta, odpowiednia dla różnych grup wiekowych i motywuje uczniów do formułowanie precyzyjnych opisów fizycznych aspektów zdjęć i ilustracji. Reguły są bardzo proste. Dwoje uczniów dostaje bardzo podobne, ale nie identyczne wersje jednego obrazu. Następnie zaczynają naprzemiennie opisywać swoje wersje, aż uda im się wyłapać wszystkie różnice. Nie musisz jednak czekać na inicjatywę nauczyciela, żeby spróbować tego ćwiczenia w domu. Na tej stronie znajdziesz darmowe gotowe do wydruku zestawy obrazków do odnajdowania różnic. Wydrukuj dowolną parę i zagraj ze znajomym albo nawet własnym dzieckiem. Na pewno skończy się na ożywionej dyskusji, co będzie doskonałym ćwiczeniem czasów, przyimków i innych zagadnień gramatycznych.  

Rysowanie z opisu

To kolejna lubiana przez nauczycieli forma ćwiczenia języka, stosowana przede wszystkim w nauczaniu młodszych klas. Dobrani w pary uczniowie otrzymują dwa różne obrazki, a następnie jedno z nich opisuje, co widzi na obrazku, a drugie próbuje narysować jak najwierniejszą ilustrację. Następnie wymieniają się rolami. Dzięki temu mogą ćwiczyć szczegółowe opisywanie obrazów i znajomość przyimków. Przy okazji mają też dużo zabawy, szczególnie przy porównywaniu stworzonych przez siebie „dzieł” z oryginałami. Pamiętaj tylko, żeby wybrać do opisywania proste obrazy, które nie będą zbyt skomplikowane do przedstawienia czy naszkicowania. Jeśli jesteś nauczycielem, zajrzyj do przygotowanego przez British Council  scenariusza lekcji dla nastoletnich uczniów, który wykorzystuje ćwiczenia z rysowania obrazów na podstawie opisów.

Opisywanie słynnych dzieł sztuki

Oczywiście jeśli opisywanie zbyt banalnych obrazków nie stymuluje odpowiednio Twojej kreatywności, możesz zmierzyć się z prawdziwymi dziełami sztuki. W serwisie YouTube dostępna jest za darmo seria filmów „Kids Explain Art to Experts”, w której – zgodnie z nazwą – małe dzieci opisują pokazywane im znane obrazy, a profesjonalni krytycy sztuki starają się rozpoznać je po opisie. Kliknij tutaj, aby zobaczyć, w jak uroczy i rozbrajający sposób pięcioletnia Alexa opisuje brwi Fridy Kahlo. Możesz spróbować odtworzyć to ćwiczenie w domu albo podczas lekcji angielskiego. Wybierz jeden z najsłynniejszych obrazów na świecie, a potem spróbuj opisać go innej osobie. Zobaczysz, czy uda jej się zgadnąć, o jakie dzieło sztuki chodzi! To ćwiczenie wymaga nie tylko opisania fizycznych aspektów obrazu, ale też wykorzystania bardziej konceptualnych i spekulatywnych zwrotów i konstrukcji.

Wykorzystaj emoji

Emoji są może o wiele mniej skomplikowane niż najsłynniejsze dzieła sztuki, ale ich opisywanie i interpretacja także pomagają w nauce języka. Emoji można włączyć do nauki języka na wiele różnych sposobów, na przykład przekładając na słowa historię opowiedzianą samymi tylko emoji. Może trudno w to uwierzyć, ale „tłumaczenia z języka emoji”, czyli zabawa w interpretowanie internetowych wiadomości składających się w całości z emoji, jest coraz bardziej popularnym zajęciem. To doskonały przykład tego, jak można wykorzystać emoji podczas zajęć. Zdarzało mi się zadawać uczniom zadanie „podsumowania” znanej książki czy filmu za pomocą samych emoji, tak aby potem ktoś inny mógł wykorzystać je do opisania i zinterpretowania fabuły – oczywiście po angielsku. To doskonała zabawa, odpowiednia zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci, a do tego wspaniałe ćwiczenie z używania różnych czasów do opisywania zdarzeń.  

Włącz do zajęć fotografie dotyczące najnowszych wydarzeń

Większość uczniów lubi omawiać na zajęciach najnowsze wiadomości. Ciekawym pomysłem może być wykorzystanie zdjęć z gazet lub serwisów informacyjnych do rozpoczęcia dyskusji (mogą to być np. zdjęcia tygodnia z serwisu Reuters). Wykorzystanie fotografii prasowych pozwala ćwiczyć opisywanie zawartości zdjęć, spekulowanie na temat ich kontekstu, a także prowadzenie dyskusji na aktualne tematy. To szczególnie dobre zadanie dla uczniów, którzy przygotowują się do ustnej części takich egzaminów jak First Certificate, CAE czy CPE. Jeśli zamierzasz przystąpić do któregoś z tych egzaminów, możesz też ćwiczyć omawianie takich zdjęć w domu, spisując krótkie opisy wybranych zdjęć lub nagrywając swoją wypowiedź. Jeśli chcesz lepiej przygotować się do opisywania zdjęć podczas egzaminu, zajrzy na stronę, na której zgromadzono przydatne informacje i wskazówki na ten temat.

Odnajdź stare zdjęcia na Facebooku

Każdy nauczyciel języka potwierdzi, że zajęcia, podczas których uczniowie pokazują swoje własne zdjęcia reszcie klasy stanowią jedne z najbardziej przyjemnych (i hałaśliwych) lekcji. Z mojego doświadczenia wynika, że to ćwiczenie sprawdza się najlepiej, gdy zdjęcie ma już kilka dobrych lat, bo nic nie bawi tak, jak zdjęcia znanych nam osób w niemodnych ubraniach i fryzurach.

Założenie ćwiczenia jest proste: wybierz jedno ze swoich starych zdjęć z Facebooka lub Instagrama, a potem przygotuj mini prezentację. Spróbuj odpowiedzieć na takie pytania jak:Kiedy zrobiono to zdjęcie?; Gdzie?; Co się wtedy działo?; Jakie były Twoje uczucia w tamtej chwili? Jakie wyglądało Twoje życie w tamtym momencie?; Co czujesz teraz, kiedy patrzysz na to zdjęcie?

Możesz przedstawić swoją mini prezentację komuś ze znajomych lub rodziny, albo tak jak w poprzednim ćwiczeniu spisać to, co chcesz powiedzieć, lub nagrać własną wypowiedź.

Wykorzystaj rysunki i memy jako ilustracje nowych słów i zwrotów

Niektórzy uczniowie zapamiętują nowe słówka i zwroty o wiele szybciej, jeśli skojarzą je z jakimś obrazem. Jeśli taka metoda pomaga także i Tobie, możesz na przykład skorzystać z internetowego słownika obrazkowego. Rozważ też użycie map myśli lub prostych rysunków, które pomagają zapamiętać nowe słownictwo i wyrażenia idiomatyczne, o czym możesz przeczytać więcej we wcześniejszym wpisie – 6 pomysłów na naukę słówek w języku angielskim. Inne ćwiczenie, które okazało się bardzo popularne wśród moich nastoletnich uczniów, polega na tworzeniu własnych memów, które pomagają zapamiętać nowe zwroty lub nawet całe reguły gramatyczne. Memy ze strony English with Nick stanowią dobry przykład wykorzystania memów do zapamiętania nowych zagadnień gramatycznych. Jedyne, co musisz zrobić, to określić nowy zwrot, który chcesz lepiej poznać, znaleźć w Google Images zdjęcie lub obrazek, który może posłużyć za ilustrację tego zwrotu, a następnie wykorzystać generator memów do stworzenia własnego arcydzieła. Nastolatki uwielbiają to ćwiczenie i często z dumą dzielą się swoimi memami ze znajomymi w mediach społecznościowych.

No dobrze, myślę, że nie ma sensu trzymać Cię dłużej przy tym wpisie. Wystarczy tych wszystkich literek. Najwyższy czas zabrać się za rysunki, emoji i zdjęcia, żeby wprowadzić trochę koloru i zabawy do nauki języka!  

Słownictwo i zwroty przydatne do opisywania obrazów:

Funkcja Przykłady Zasada
Przy opisywaniu tego, co zostało przedstawione na zdjęciu należy wykorzystywać czasy ciągłe (continuous)

• The man is wearing a long coat.
• The two girls are tired because they have been doing a lot of exercise.

Present Continuous: podmiot + „to be” + rzeczownik odczasownikowy (gerundium)
Present Perfect Continuous: podmiot + have/has + been + rzeczownik odczasownikowy (gerundium)
Opisywanie wyglądu • The man seems angry because he has a strange expression on his face.
• The woman looks like a doctor because she’s wearing a white coat.
Czasowniki look oraz seem:
• look/seem + przymiotnik
• „look like” / „seem like” + rzeczownik
Formułowanie hipotez • This city looks American. It might be Chicago.
• The politician seems delighted. She may have won an election.
Hipoteza dotycząca teraźniejszości: might/may/could + czasownik w bezokoliczniku
Hipoteza dotycząca przeszłości: might/may/could + have + czasownik w bezokoliczniku
Porównanie zdjęć lub obrazków • The building in the first photo is taller than the one in the second photo.
• The car in the second photo seems much more expensive than the one in the first.
Przymiotniki jednosylabowe: przymiotnik + „-er” + than
Przymiotniki wielosylabowe: more + przymiotnik + than
Porównywanie kontrastujących obrazów lub zdjęć • The first image depicts a serious meeting while the second shows a fun party.
• The first photo shows a run-down neighbourhood whereas the second is of an upmarket street.
Korzystaj ze słów while oraz whereas, gdy zestawiasz ze sobą kontrastujące elementy
Opisywanie położenia • The painting is hanging above the table.
• The statue is in front of a large museum.
Przyimki miejsca:
• above/below
• in front of/behind
• next to, opposite (itd.)
Opisywanie elementów obrazów lub zdjęć • There’s a beautiful mountain landscape in the background of the photo.
• At the top of the photo we can see a lot of big, grey clouds.
Kolokacje:
• in the foreground / in the background
• at the top / at the bottom
• in the top, left-hand corner / in the bottom, right-hand corner (itd.)