Digital Redux to seria wydarzeń performatywnych realizowanych w ramach współpracy Centrum Sztuki WRO z Watermans Arts Center przy wsparciu British Council. Formuła wydarzeń zakłada obecność publiczności, pełną symetrię i synchronizację pokazów w dwóch lokalizacjach. Pragniemy wspólnie rozwijać platformę do prezentacji artystów sztuki mediów i testować nowe formy komunikacji. Za każdym razem wspólnie jesteśmy gospodarzami pokazów, adresując je bezpośrednio do lokalnej i sieciowej publiczności. Oprócz wydarzeń na żywo chcemy podkreślić rolę dokumentacji tworzącej zawartość udostępnianego na naszych kanałach (na przykład Vimeo) Aktywnego Archiwum Sztuki.
Testujemy nowe formy mobilności artystycznej, badamy potencjał współpracy na odległość. Eksperymentujemy, uczymy się i wyciągamy wnioski w perspektywie koniecznej zmiany. Digital Redux to nowa ekologia komunikacji z widzem.
Digital Redux #2
Drugi z serii zsynchronizowanych pokazów na żywo we Wrocławiu i Londynie.
12.11.2022, 19:00 (20:00 we Wrocławiu)
Program:
Watermans: Chris Speed Visuals (CSV) – Mutable VR
WRO Art Center: Piotr Peszat - Let us now hold hands w wykonaniu Ensemble Kompopolex (Aleksandra Gołaj, Rafał Łuc, Jacek Sotomski)
Chris Speed Visuals (CSV) – Mutable VR
Mutable VR to instalacja immersyjna i występ na żywo, w którym przestrzenny dźwięk jest kontrolowany za pomocą wirtualnej rzeczywistości. Projekt inspirowany dualizmem z mechaniki kwantowej - fala – cząstka, oraz czerpiący z fenomenologii posthumanistycznej bada reakcję naszych ciał na mikrodźwięki. Praca ta jest kulminacją badań artystycznych wokół zjawiska dualizmu, ucieleśnienia i abstrakcji, a sam tytuł pochodzi od terminu programistycznego "Mutable" (obiekt zmienny). Dzieło łącząc najnowszą technologię VR z autorskim oprogramowaniem przenosi nasze ciała do rzeczywistości wirtualnej wypełnionej symulacją cząstek i generowaną w czasie rzeczywistym muzyką.
Piotr Peszat – Let us now hold hands
Zdolność postrzegania dźwięku powstaje w uchu wewnętrznym, gdzie znajduje się błona podstawowa. Wibracje powietrza wprawiają błonę w ruch, które zostają przetworzone w tony. Istnieje jednak inna droga docierania sygnałów dźwiękowych do naszych mózgów poprzez dotykowe odczuwanie wibracji. Bazując na tej wiedzy, powstała kompozycja, która umożliwia włączenie osób Głuchych w działania muzyczne. Istotą zmiany jest stworzenie demokratycznej, otwartej przestrzeni muzycznej, która włącza osoby niesłyszące, słabosłyszące oraz bez niepełnosprawności słuchu do wspólnego uczestniczenia w działaniach dźwiękowych. W kompozycji wykorzystano m.in. rezonatory audio (Monacor AR30, AR50 oraz BR50), które pozwalają odbiorcy w bardzo wyraźny sposób odczuć wibracje po przyłożeniu dłoni do wieka drewnianych skrzyń, głośniki niskotonowe (subwoofery) oraz system Playtronica, dzięki któremu dotknięcie określonych obiektów wyzwala próbki dźwiękowe. Let Us Now Hold Hands to zachęta do wspólnego odkrywania świata dźwięków. Tych, które zwyczajowo uznajemy za muzykę, jak i tych, które z pozoru nie są muzyką, ale mogą się nią stać, o ile tylko odpowiednio nimi pokierujemy i właściwie je poczujemy. Utwór może funkcjonować jako instalacja lub koncertowa wersja instalacji (z udziałem instrumentalistów i performerów).
Piotr Peszat - kompozycja, wideo
Ensemble Kompopolex - wykonawcy
Katarzyna Feiglewicz-Peszat - scenografia